THE AESTHETICS OF FAILURE

  • GIFs from Screenshots of Surveillance Cameras, Essay
  • 2019

In 2017, during a routine inspection at the Folkwang Museum in Essen, it was noticed that the work Schwarz Rot Gold (1999) by Gerhard Richter had been damaged. An approximately two-centimeter „pointed, curved crack“ was found at the lower edge of the glass pane. Richter then removed his signature from the work – a common method among artists to devalue their own works. Museums and collectors are also abandoning destroyed works. These works then usually remain indefinitely in the museums‘ restoration and storage facilities or with insurance companies. After damage and restoration, art insurance companies reassess the value or declare the work a ‚total loss‘. Around thirty works are damaged in German museums every year (cf. Krause, 2018). The work Aesthetics of Failure deals with accidental mishaps and ignorance on the side of museum visitors and employees in art institutions.

 

Im Jahr 2017 stellte man bei einer Routinekontrolle im Folkwangmuseum Essen fest, dass das Werk Schwarz Rot Gold (1999) von Gerhard Richter beschädigt wurde. Ein etwa zwei Zentimeter großer „spitz auslaufender, bogenförmiger Sprung“  am unteren Rand der Glasscheibe wurde entdeckt. Daraufhin strich Richter seine Signatur vom Werk – eine gängige Methode unter Künstler:innen, um das eigene Werke zu entwerten. Auch Museen und Sammler:innen wenden sich von zerstörten Werken ab. Diese verweilen dann meist auf unbestimmte Zeit in den Restaurations- und Lagerhallen der Museen oder bei Versicherungsfirmen. Kunstversicherungen bestimmen nach Beschädigungen und Restaurationen erneut den Wert oder erklären das Werk als sogenannten ‚total loss‘- also als ‚Totalschaden‘. Etwa dreißig Werke werden pro Jahr in deutschen Museen beschädigt (vgl. Krause, 2018). Die Arbeit Aesthetics of Failure verhandelt versehentliche Mißgeschicke und Unwissen durch Museumsbesucher:innen und Angestellten in Kunstbetrieben.